10 EQ fouten waarvan je niet weet dat je ze aan het maken bent - De Producer School

Waarom je deze EQ fouten wilt vermijden.

EQ is het belangrijkste hulpmiddel bij het mixen van je muziek.  Het beheersen van deze tool is de sleutel tot het maken van heldere en grotere tracks. Misbruik maken van een EQ zal je echter op het snelle pad brengen naar slechtere mixes. Dus hoe leer je EQ te gebruiken als een professional? Begin met het verbreken van slechte gewoontes. De volgende EQ fouten zullen vaak meer in je tracks vernietigen dan goed doen. Vermijd deze en je bent goed op weg om tracks te maken die met de professionals kunnen concurreren.

1. Je speelt veilig

Sommige mixers zeggen dat je een EQ nooit meer dan 3dB zou moeten boosten bij een bepaalde frequentie. Luister niet naar hen, want de waarheid? Soms moet je doen wat de track op dat moment nodig heeft. Moet je 20dB aan hoge frequenties toevoegen aan een kick? Doe het.

Zolang je om een bepaalde reden aan EQ’en bent, doe dan wat nodig is om het geluid te bereiken waar je naar op zoek bent.

2. Teveel gebruik van filteren

Veel producers zetten standaard een high-pass filter op elke track. De resultaten zijn vaak een verbetering, het lage frequentie gebied creëert en levert meer ruimte voor de kick en bas om door te komen. Maar er zijn ook een aantal nadelen aan het gebruik van deze techniek.

Door op elk kanaal een high-pass filter te zetten, worden vaak ook lage frequenties weggehaald die niet in de weg zitten. Dit zijn de lage frequenties die je juist wilt behouden, omdat het body aan je mixen toevoegt. Als je deze frequenties weghaalt, kan het lage frequentie gebied helderder en cleaner worden, maar zullen je tracks minder vol klinken.

En het meeste riskante deel? Als je alles aan het begin van een mix wegfiltert met een EQ, weet je nooit wat je mist in een mix omdat je het in de eerste plaats nooit hebt gehoord. Mijn mening; als er in de lage frequentiegebied iets in de weg zit, probeer het dan weg te halen met een EQ. Zo niet, laat het met rust. Je mixen zullen daardoor beter en voller klinken.

eq fouten

(Fabfilter Pro Q2 met high-pass filter)

3. Je negeert het frequentiegebied van de mids

Als mixers zijn wij vaak geobsedeerd over het bereiken van een mix met een diep en laag bas bereik en een kristalhelder hoog frequentiegebied. Maar we negeren vaak de frequenties daartussenin. En de ironie? Wat we negeren, is wat het meest belangrijk is.

De midrange is waar de kern van de meeste instrumenten ligt. Het is ook waar onze oren het meest gevoeligst zijn. En tot slot, het is het deel van het frequentiespectrum dat het meest consistent en hoorbaar is op verschillende geluidssystemen.

“De midrange is waar het hart en de ziel van de muziek leven. Het is waar je de echte emotie voelt die iemand probeert over te brengen met een instrument of stem … ” De frequenties in het midrange zouden een prioriteit moeten zijn tijdens het mixen, niet een bijzaak. Besteed daarom meer tijd aan de midrange en leg je concentratie daar neer.

4. Je gebruikt een EQ zonder reden

Mixen lijkt vaak ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel. Het hele proces kan je in vijf stappen verdelen:

  1. Je hoort een probleem bij een geluid
  2. Zoek naar manieren om dat probleem op te lossen
  3. Probeer het probleem op te lossen
  4. Bepaal en luister of je het probleem al hebt opgelost of niet
  5. In dat geval:
    – Ga terug naar stap één als je het probleem hebt opgelost, of …
    – Ga terug naar stap twee als je het probleem niet hebt opgelost.

Als jij aan het mixen bent, moet er altijd een stap 1 zijn. Probeer altijd een probleem op te lossen. Het gevaar is aanwezig wanneer je stappen probeert over te slaan en wanneer je problemen probeert op te lossen die niet bestaan. Voordat je wil gaan mixen met een EQ, vraag jezelf af: welk probleem probeer ik op te lossen? Als je geen antwoord op deze vraagt hebt, gebruik de EQ niet.

5. Je negeert context

Het doel van mixen is om tracks goed samen te laten klinken. Het probleem? Veel mixers denken er niet op deze manier over na. In plaats daarvan concentreren ze zich op één element tegelijk en nemen ze verkeerde beslissingen. Als ze aan de zang werken, drukken ze op de solo knop en EQ’en ze het op zo’n manier deze op zichzelf geweldig klinkt.

Wat hierbij vaak de verkeerde beslissing is, is dat ze de context volledig negeren. In solo zul je nooit horen hoe de zang in dit geval samen klinkt met de rest van je nummer/mix en dus zullen je beslissingen ervoor zorgen dat alleen de zang beter zal klinken. Deze beslissingen zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je tracks slechter klinken als je ze terug in de mix plaatst en afspeelt met de rest.

Onthoud: het doel is om tracks goed samen te laten klinken. Om dit te doen, moet je alles samen horen. Hoewel bepaalde elementen in solo afspelen soms prima is voor basis gebruik van EQ, doe je dit voor grootste gedeelte met de hele mix. Dit kan in het begin moeilijk zijn, maar het is een van de makkelijkste manieren om je mixen te verbeteren.

eq fouten

6. Problemen oplossen in de mixbus

Je mix klinkt modderig. Wat doe jij? Als je net als veel anderen bent, voeg je een EQ toe aan je mixbus en verwijder je de frequenties die je weg wil hebben. Probleem opgelost … toch? Fout. Denk er over na. De problemen die je hoorde werd waarschijnlijk veroorzaakt door één element in je mix. Dus waarom heb je het uit elk nummer in je sessie weggehaald? Hoewel je het probleem waarschijnlijk hebt opgelost, heb je waarschijnlijk bij andere instrumenten deze frequenties ook weggehaald, terwijl deze niet perse weggehaald moesten worden. Dit leid uiteindelijk tot een minder volle en sterke mix. Problemen met je mixbus oplossen zou je laatste optie moeten zijn, of helemaal niet. Zoek in plaats daarvan het element in je mix waar deze frequentie je stoort en gebruik een EQ op dat geluid. Dit levert uiteindelijk veel betere resultaten op en je houdt meer controle.

7. Je vergeet fase

Stel je voor dat je drums met meerdere mics hebt opgenomen en snare klinkt mager. Je wil lage frequenties toevoegen, maar ongeacht hoeveel EQ je toevoegt, de snare klinkt nog steeds niet goed. Wat is hier de oorzak van? De snare is waarschijnlijk uit fase met een van de andere drummicrofoons. Waar vaak geen enkele hoeveelheid EQ dit probleem kan oplossen, is de oplossing vrij eenvoudig. Draai gewoon de polariteit van de snare om en je hebt alle low-end die je nodig hebt. Vergeet niet om te controleren op fase-annulering vóórdat EQ gaat gebruiken. Als het in de lage frequenties vaak dun en niet vol klinkt, is fase vaak de boosdoener.

8. Plaatsing van EQ

Laten we zeggen dat je een zanger hebt opgenomen die tijdens het zingen regelmatig de microfoonstandaard beetpakte. Het resultaat? De opname heeft wat low-end gerommel. Een compressor kent het verschil niet tussen dit gerommel en het algemene geluid van de stem. Als het gerommel de drempelwaarde van de compressor overschrijdt, wordt de hele track naar beneden gehaald qua volume. Dus als de zanger de microfoonstandaard in het midden van een zin beetpakt, zal dit plotseling in volume afnemen. Niet omdat er te hard gezongen is, maar omdat er gerommel in de opname zit. Dit kan leiden tot een nummer dat stiller wordt op hele willekeurige, onmuzikale momenten. Dat zal nogal vreemd gaan klinken. Om deze reden pas ik altijd eerst een EQ toe voordat ik een compressor ga gebruiken. Op deze manier wordt de compressor niet getriggerd door het gerommel in het low-end. Dit is slechts een van de vele dingen die worden beïnvloed op basis van waar je een EQ plaatst in de mix chain op je kanaal.

9. Gebruik van EQ voor volume

Als je problemen ondervindt bij het horen van een bepaald geluid of element, gebruik je dan gelijk een EQ?  Als dat zo is, heb ik een eenvoudigere oplossing voor je. Probeer de volume faders voordat je een EQ gaat gebruiken. Veel problemen kunnen eenvoudig worden opgelost door bepaalde elementen luider of zachter te zetten qua volume in een mix.

10. Je gebruikt EQ om de verkeerde problemen op te lossen

Je hebt in een studio een zanger opgenomen, maar op bepaalde momenten in een nummer kwam hij te dicht bij de microfoon. Deze plekken zullen een iets ander geluid hebben, maar op andere plekken klinkt de opname prima. Wat doe je dan? Je zou een deel van het laag/middengebied kunnen weghalen met een EQ. Hierdoor zullen deze bepaalde plekken van de opname beter klinken. Maar de plekken die al goed waren opgenomen, zullen uiteindelijk dun klinken. Multiband-compressie kan helpen bij het oplossen van deze problemen.  Je lost één probleem op, maar maakt er nog een.

In dit geval gebruik je de verkeerde tool voor de klus. Traditioneel EQ is ideaal voor het oplossen van problemen die gedurende het gehele nummer consistent aanwezig blijven. Maar als je te maken hebt met problemen die in de loop van het nummer telkens veranderen, is dit niet de beste optie. Probeer voor dit soort problemen multiband-compressie of een dynamische EQ. Deze tools zullen vaak betere resultaten opleveren.

Tot slot…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Producer cursussen Nederland muziek 1920x500 3