5 mix fouten en hoe vermijd je deze?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Mix fouten die ook ik heb gemaakt.

Hieronder heb ik 5 mix fouten voor jullie die veel beginnende producers ervaren tijdens het produceren en mixen van hun muziek (en ik moet toegeven, ik heb ze allemaal zelf ook meegemaakt).

mix fouten

Soms kan het gebeuren dat als je een mix klaar hebt, er een bepaalde energie/drive mist of er bepaalde elementen net wat teveel of te weinig aanwezigheid hebben. Dit kan aan een aantal zaken liggen:

  • Geen gebruik van ruimte, stereobeeld (panning/imaging)
  • Teveel of te weinig gebruik van effecten/plugins
  • Geen intentie/doel hebben met een mix
  • Botsende frequenties die niet goed op elkaar afgestemd zijn
  • Instrumenten teveel in “solo” mixen

Laten we deze mix fouten 1 voor 1 gaan bekijken. Op wat manier heb je deze fouten zelf meegemaakt?

Geen intentie/doel hebben met een mix

Mixen is enorm subjectief. Je moet voor jezelf beslissen wat jouw mix “goed” zal maken voordat je kunt beginnen met werken richting het einddoel wat je wil bereiken.

Als je niet weet wat je wilt horen en bereiken met een mix, fotografeer je in het donker en zullen je mixen vaak niet geweldig zijn. Bepaal daarom altijd welke elementen je uit een mix wil laten springen en waarom. Als je mixt met een visie krijg je vaker betere resultaten. Het hebben van een richting maakt het hele proces veel sneller en gemakkelijker. Dus pak een notitieblok en schrijf wat ideeën over het nummer terwijl je naar de demo en de onbewerkte tracks luistert. Vanaf hier heb je een goed idee waarmee je kan beginnen.

Teveel of te weinig gebruik van effecten/plugins

Een beginnend producer probeert zijn mix “speciaal” te maken door op elke track een EQ en compressie te zetten. Een ervaren mixer zal daarentegen de beste mix krijgen met de minste hoeveelheid bewerking en probeert de hoeveelheid van effecten te verminderen, zo blijft je meer trouw aan de originele productie. Tenzij een ervaren mixer een meer creatieve beslissing neemt.

Ja, effecten zijn cool en ze klinken geweldig. En er zijn letterlijk duizenden verschillende effecten. Dat is precies waarom veel beginners fouten maken, omdat ze op veel te veel sporen effecten gebruiken. Mixen is net als koken, elke kok zal je vertellen dat maar weinig gerechten worden verbeterd door tientallen verschillende smaken eraan toe te voegen. Hetzelfde geldt voor effecten. Als je een effect gebruikt, doe dat met een reden en een visie/idee zoals in het eerste punt is omschreven. Een gouden regel die ik vaak gebruik is: concentreer je meer op het in balans brengen van de geluiden.

mix fouten effecten en plugins

Instrumenten in “solo” mixen

Mixen in solo, is naar mijn mening een van de moeilijkste gewoonten om te breken. De Solo-knop is ZEER handig, begrijp me niet verkeerd. Maar om solo  te mixen, meer specifiek met een EQ, zal vaak meer vernietigen dan verbeteren. Al je sporen  worden gecombineerd tot een stereo mix. Wat ze op zichzelf klinken, heeft echt niets te maken met hoe ze in de mix zullen klinken. Een aantal dingen die je hierbij kan tegenkomen zijn:

  • Een kick-drum die in solo geweldig klinkt maar in een complete mix volledig wegvalt en niet goed doorkomt.
  • Een bass die lekker vol is en veel laag heeft maar in de mix modderig en dreunend klinkt.
  • De lead zang die misschien perfect klinkt als je het solo hoort, maar als je vervolgens met de hele mix geen woord begrijpt van wat er wordt gezegd.

Het ultieme doel

Uit eigen ervaring heb ik wel eens meegemaakt dat een instrument in solo heel dun klink maar in de mix perfect werkte. De mix is het ultieme doel. Je neemt beslissingen met als doel om de mix geweldig te laten klinken, niet de individuele tracks.

De beste manier om dit te doen, is door simpel gezegd zo weinig mogelijk op de solo-knop te drukken. Als je met de drums bezig bent, luister dan naar alle drums samen. EQ de kickdrum terwijl je naar alle andere drumtracks luistert. Het draait allemaal om context. Mix je tracks zoveel mogelijk terwijl je naar alle andere instrumenten luistert. Het zal je dwingen om beslissingen te nemen die de mix alleen maar beter zullen maken, niet het individuele spoor.

mix fouten solo

Botsende frequenties die niet goed op elkaar afgestemd zijn

Een van de grootste uitdagingen bij het produceren of mixen van muziek is om te voorkomen dat instrumenten binnen de mix elkaar in de weg gaan zitten. De key is om alles zijn eigen plek te geven. De voornaamste tool die je hierbij kan gebruiken is een EQ. Met deze VST kan je bepaalde frequenties uit een instrument weghalen of toevoegen. Wat je snel zal tegenkomen bij het mixen is dat een aantal instrumenten in hetzelfde frequentiegebied zitten. Daarom is het goed om te weten welke instrumenten dit zijn en hoe je deze goed op elkaar af kan stemmen zodat ze hun eigen plek en ruimte krijgen, hierdoor komen geluiden beter door in een mix.

Geen gebruik van ruimte, stereobeeld (panning/imaging)

Een van de eenvoudigste manieren om heldere, ruim klinkende mixen te creëren is het juiste gebruik van panning/stereo imaging. Hieronder staan enkele voorbeelden die ik volg bij het pannen van mijn tracks, met wat extra informatie over hoe je het meeste uit het stereospectrum kunt halen.

Drums

Voor de drums houd ik mijn kick en snare altijd in mono. De rest qua percussie, overheads probeer ik altijd een eigen plaats te geven door middel van panning link & rechts. Tegenwoordig zijn drums bij o.a. EDM en Pop vaak sample based, maar toch probeer ik deze zo realistisch mogelijk te laten klinken door ze als een echt drumstel te pannen.

Bass

De bass houd ik ook altijd mono, omdat naar mijn idee de kick, snare en bass vaak de basis en fundering zijn van een track, net als dit bij een huis het geval is. Bij gitaren dupliceer ik vaak het spoor en pan ik ze beide volledig link en rechts. Naar mijn mening zijn gitaren heel dominant in het middenfrequentie gebied aanwezig dat ik ze altijd uit de buurt van de vocals probeer te halen, en volledig link-rechts panning is daarbij naar mijn mening de oplossing.

Synths

Synths en keys probeer ik door middel van stereo-imaging plugins altijd wat breder te trekken, de ene meer dan de ander. Ook deze instrumenten zijn vaak aanwezig in hetzelfde frequentiegebied als vocalen, het kan gebeuren dat daardoor het ene minder goed doorkomt in de mix dan de ander of dat vocals wegvallen, door deze methode creëer meer ruimte.

Vocalen

Voor vocalen zijn er verschillende manieren om dit te benaderen, maar de lead vocal is bij mij altijd mono. Ad-libs probeer ik altijd een beetje rond de lead vocal te mixen zodat deze wel goed hoorbaar zijn maar de lead vocal niet in de weg zitten.

Bij back-up vocals is het vaak weer een heel ander verhaal. Met pop muziek is het gebruikelijk om tientallen lagen van vocal harmonies te gebruiken, deze plaats ik als lagen overal in het stereoveld op een andere plek. Een techniek die ik vaak gebruik, is om back-up vocalen 100% breed te zetten en ze volledig uit te spreiden tijdens de refreinen, zo krijg je een grotere impact en springt het refrein er echt uit vergeleken met coupletten.

mix fouten panning en imaging

Conclusie

Ik wil ik jullie graag uitnodigen om iets te doen; lees deze onderdelen goed door en neem een project dat je al hebt gemixed en begin opnieuw vanaf scratch. Breng een uur in een weekend door, en probeer aan de hand van deze stappen je mix opnieuw op te bouwen. Probeer te experimenteren en haal eruit wat je denkt dat voor jouw muziek een versterking kan zijn. Je kan op deze manier tot nieuwe inzichten komen en hopelijk je mix skills naar een volgend niveau tillen. Ik heb er veel aan gehad in ieder geval en ik hoop dat jullie er ook wat aan zullen hebben!

 

Reactie plaatsen

Koekje erbij?