arrow_drop_up arrow_drop_down

Ghost productie was altijd al onderdeel van de muziek. Waarom is dit zo’n groot probleem?

Wat als ik je zou zeggen dat je favoriete nummer niet echt door die producer is gemaakt? En dat sommige van de grootste artiesten anderen betalen om hun muziek voor hen te maken? Ik haat het om je dit zo te vertellen, maar het is waar.

Ghost productie bestaat al jaren in de industrie. Dit is nog steeds, tot op de dag van vandaag, een van de meest negatieve en besproken onderwerpen.

De term betekent dat een muziekproducer een nummer maakt voor een andere artiest. De artiest betaalt de producer en brengt deze track vervolgens onder zijn / haar eigen naam uit zonder vermelding. Ghost producers krijgen hiervoor meestal een vast bedrag of een inkomen in de vorm van royalties. Er echter wel vaak is een misvatting dat ghost producties alleen bestaan in EDM, hoogstwaarschijnlijk omdat dit genre de plek is dat het meeste aandacht krijgt als het gaat over dit onderwerp. Ghost productie bestaat al jaren in bijna elk muziekgenre dat een groot commercieel publiek aantrekt. Denk aan artiesten in hiphop, popmuziek of r&b. Het is zeer waarschijnlijk dat ze ooit een ghost producer hebben gebruikt in hun carrière.

ghost productie

De discussie

In het EDM-genre worden ghost producties vaak negatief besproken. Deze scène is daarin aardig uniek, in andere muziekgenres wordt dit nooit tot nauwelijks besproken. Critici beschrijven dj’s die ghost producties gebruiken vaak als niet creatief, en fan bedriegend. Maar er zijn ook verschillende positieve kanten aan ghost productie die vaak niet ter discussie komen.

Het is belangrijk om te weten dat veel producers er de voorkeur aan geven om buiten de aandacht te blijven. Slechts een klein aantal kan omgaan met de roem, de levensstijl en de druk van de moderne EDM-business. Ghost productie geeft de zogenaamde “slaapkamerproducers” een kans om hun geld te verdienen met iets wat ze graag doen, muziek maken. Als een grote DJ een positieve beoordeling geeft voor een nummer dat is gemaakt door een ghost producer, kan dat alleen al genoeg zijn om de rekeningen vele jaren te betalen.

David Guetta is één van de vele EDM-artiesten die worden beschuldigd van het gebruiken van ghostproducers. Hij zegt: “Iedereen heeft hulp, niemand produceert, mixed en mastered zijn eigen muziek helemaal zelf.” Sommigen zullen er een hekel hebben om het toe te geven, maar hij heeft een punt.

Hoewel er geen vaste regel is over hoeveel mensen moeten of kunnen bijdragen aan een track, is het een feit dat er vaak veel chef-koks in 1 keuken zijn. Als je kijkt naar de pop muziek, dan zijn er vaak complete teams van producers, schrijvers, vocalisten en mixing/mastering engineers die worden ingehuurd om aan een nummer te werken van begin tot einde. De voorwaarden en regelingen verschillen per contract, maar deze zogenaamde “ghosts” innen meestal wel auteursrechten en royalty’s. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen. Sommige DJ’s zijn vaak ook zelf briljante producers die alles van A-Z helemaal zelf maken en daar meer voldoening uit halen.

Of je het nu leuk vindt of niet, het is misschien tijd om te erkennen dat ghost writing en het gebruik van ghost productie al vanaf het begin deel uitmaken van de muziek, afgezien van het feit dat de meeste dj’s vaak de muziek van anderen draaien. Er zijn verschillende redenen waarom dj’s hulp vragen, maar het heeft meestal te maken met het feit dat zelfs de beste producers/dj’s niet altijd even technisch zijn.

De voor en nadelen van ghost productie

Het is duidelijk dat ghost productie een veel besproken onderwerp is, maar het kan ook heel nuttig zijn voor beide partijen. Laten we eens kijken naar de positieve kanten van ghost productie.

Voor de producer:

  • Geld verdienen door iets te doen waar je veel passie voor hebt. Als bekendheid je niet interesseert, maar je wil wel geld verdienen met produceren, is dit een perfect iets voor jou om te doen.
  • Je zal bekende klanten ontmoeten en met elk een goede professionele relatie opbouwen, wat goed van pas kan komen voor je carrière en jouw toekomst.
  • Werken volgens je eigen planning in plaats van een 9-tot-5 kantoor baantje.
  • Je kan zelf bepalen wat je verkoopt en voor hoeveel je voor een track vraagt, je kan $ 1.000 tot $ 20.000 per track verdienen voor de grooste DJ’s.

Voor de koper:

  • Jezelf tijd besparen door jouw werk aan een andere producer uit te besteden
  • Als je vaak optreed, hoef je geen tijd in je drukke schema te vinden om in de studio te werken en kun je je richten op het perfectioneren van je live optredens. Vooral tijdens het festivalseizoen is het een uitdaging voor DJ’s om tegelijkertijd nieuwe nummers te produceren en van land naar land te vliegen voor shows. Hierdoor heb je vaak geen tijd om uren in een studio door te brengen. Je kan er dus voor kiezen om iemand te betalen om dit te doen.

Aan de andere kant zijn er ook negatieve punten.

Voor de producer:

  • Geen credits of erkenning ontvangen voor de nummers die je geproduceerd hebt. Stel dat een van je nummers een wereldwijde hit wordt. Je mag hier niets van zeggen en melden dat jij het was. Je wordt gedwongen om te zien hoe iemand anders er met de eer van doorgaat.
  • Contracten kunnen problemen veroorzaken. Ze kunnen de producer blokkeren en hen niet toestaan om op dat moment ander werk te doen, waardoor ze hun klantenlijst niet kunnen uitbreiden en niet andere inkomsten verdienen. Als je een NDA (Geheimhoudingsverklaring) ondertekent, kan jij jouw werk helemaal met niemand bespreken. Je moet op je hoede zijn voor het risico dat je neemt door met bepaalde klanten in zee te gaan.

Voor de koper:

  • Je verliest een creatieve uitlaatklep door het aan iemand anders uit te besteden.
  • De tracks zullen minder authentiek zijn, doordat iemand anders het produceert.
  • Je zit niet samen met een ghost producer in de studio, qua communicatie en creatieve input is het dan lastiger om iets te krijgen wat je 100 % top vindt.

ghost productie

Aan welke kant sta jij?

Ongeacht aan welke kant je staat als het gaat om het onderwerp ghost productie, er zijn altijd voordelen nadelen. Maar wees niet te snel met oordelen en te geloven dat dit taboe alleen binnen de EDM scene. Denk er zo over na: welk genre luister jij waarbij jij denkt dat er nog nooit ghostproducer zijn gebruikt? Denk ook aan ghostwriters (mensen die liedjes schrijven voor beroemde zangers en artiesten). Frank Sinatra, Justin Bieber, Britney Spears, zoveel grote artiesten hebben nooit tot amper eigen nummers geschreven of weten niet hoe ze moeten produceren.  Hoe vaak het onderwerp nog opnieuw zal worden besproken, één ding is duidelijk: ghost productie zal niet snel verdwijnen.

Conclusie

Ghost producers bestaan al heel lang, in verschillende genres. Bands en popsterren hebben ghosts gebruikt. Enkele van de grootste namen in de popcultuur hebben nooit hun eigen nummers geschreven of hun eigen nummers bedacht, maar toch worden deze nummers het hardst meegezongen. Dus waarom is het zo’n enorme discussie geworden? Mensen die al jarenlang fan zijn van artiesten in de EDM kunnen schrikken wanneer ze beseffen dat dezelfde manieren van werken die worden gebruikt door popsterren en nog meer, ook van toepassing zijn in de scene waar hun van houden.

De 2 vragen die jezelf zou moeten stellen zijn:

  1. Wat is de reden dat jij van een bepaalde artiest houdt? Is het de muziek alleen of ook de beleving die een artiest met zich meebrengt?
  2. Is het volgens jou acceptabel dat een artiest zijn eigen muziek niet produceert of schrijft? En zal je de muziek daarom minder leuk vinden of minder waarderen?

Laat ons in de reactie’s weten wat jouw mening is binnen deze hele discussie!

 

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Koekje erbij?