Hoe kan ik getekend worden bij een label?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe kan ik getekend worden bij een label?

Deal or no deal?

De meeste artiesten denken dat het ondertekenen van een contract hun muzikale carrière van de ene dag op de andere zal veranderen. Maar weet je wat een label voor je kan doen en of het de beste richting voor je muziek is? Een deal tekenen bij een label kan voor sommige artiesten fantastisch zijn, maar verschrikkelijk voor anderen. Dus laten we de voor- en nadelen van het ondertekenen met een platenlabel bekijken. Bij welke labels kan jij tekenen en welke contracten bieden zij aan?

Het is vrij duidelijk waarom artiesten een platencontract willen ondertekenen. Alle grote labels domineren de charts. Artiesten willen dat niveau van succes en ze zien een label als de enige manier om er te komen. De onafhankelijke labels/artiesten hebben echter ook succes gehad. Een van die successen was Macklemore, die besloot om zijn debuutsingle ‘Thrift Shop’ volledig onafhankelijk zonder label uit te brengen. Dit levert Macklemore op dit moment een nettowaarde van $ 18 miljoen op.

Je kunt volledig independent blijven of mogelijk een deal met een groot label sluiten. Maar wat zijn de voor en nadelen?

label

Hoe gaan labels tegenwoordig te werk?

Wat een platenlabel een artiest vandaag de dag biedt, heeft enorm moeten veranderen vanwege de grote veranderingen in de muziekindustrie. Tegenwoordig moet het label zich richten op aanwezigheid op social media, samenwerkingen met grote merken, relaties met digitale streamingplatformen (Spotify, Apple Music, YouTube) en algemene groei van het aantal fans buiten de muziekverkoop. Als een label jou dit niet biedt, wat is dan het voordeel?

In de afgelopen jaren heb je misschien grote labels gezien die mensen getekend hebben die ‘viral’ zijn gegaan of zijn opgeblazen op sociale media. Voorbeelden zijn de ‘Cash Me Outside girl’ en ‘Walmart Yodelling Kid’, beide getekend bij Atlantic Records. Dit is alleen het bewijs dat grote labels op zoek zijn naar de volgende virale trends, zodat ze onmiddellijk een gegarandeerd inkomen kunnen genereren van die artiest.

Het algemene bedrijfsmodel van labels moet wel met de tijd mee veranderen, wat betekent dat artiesten tegenwoordig niet meer zo makkelijk een label kunnen benaderen voor een deal. Een label zoekt naar artiesten die veelgevraagd zijn, of als ze potentieel zien, of dit nu via social media, live-evenementen of zelfs gewoon extreem goede verkoop van jouw muziek is. Dit kan verschillen voor onafhankelijke labels die zich in de loop van de tijd meer op de ontwikkeling van de artiesten richten.

Voordat je erover nadenkt om te tekenen, moet je je geluid zo duidelijk mogelijk hebben, je sociale vaardigheden laten groeien door goede content te maken en je algehele branding te perfectioneren.

Indie vs. Majors

In theorie kan iedereen zeggen dat ze een platenlabel zijn. Dus het is essentieel dat je het verschil weet en onderzoekt wie wat doet.

Een platenlabel wordt als onafhankelijk gedefinieerd als het volledig onafhankelijk wordt gefinancierd en helemaal niet is verbonden met een van de belangrijkste major labels. In tegenstelling tot grote internationale labels die genoeg geld hebben om hun eigen publicaties, distributie en marketing uit te voeren, besteden indie-labels alles uit aan andere bedrijven en werken ze alleen met externe middelen om hun artiesten te laten groeien. Een groot label is gedefinieerd als een label dat een hoog percentage van de jaarlijkse verkoop van platen in bezit heeft en al zijn eigen inhoud kan publiceren, distribueren en verkopen. Het onderscheid tussen indies en majors is behoorlijk overdreven in de pers, maar het grote verkoopargument van een groot platenlabel is natuurlijk het financiële plaatje.

Majors

Veel mensen lijken te geloven dat platenmaatschappijen zijn vervaagd, of dat alle artiesten plotseling onafhankelijk zijn. Dit is niet waar, maar van de zes grote labels, zijn er nu nog maar drie over. Dit zijn Sony, Warner Music Group en Universal, dat in 2017 na het fuseren met EMI het grootste internationale label is. Labels zijn niet verdwenen of gestopt met het produceren van bekende artiesten, ze moeten zich gewoon aanpassen aan de tijd. Dit betekent dat ze technologisch geavanceerder moeten zijn, wat veel artiesten zelf  kunnen doen, onafhankelijk.

Wanneer je een deal tekent, teken je vaak een groot percentage van je muziekverkoop weg. Dit lijkt misschien een beetje raar, maar door een percentage van je inkomsten weg te geven, besteedt het platenlabel meer aan je progressie en muzikale groei. Volgens TheRoot pakt het label $ 23,40 voor elke verkochte $ 1.000 aan jouw muziek. Terwijl Digital Music News zegt dat niet-getekende artiesten 4x meer verdienen met streamen dan artiesten bij de grote labels, dus daar moet je rekening mee houden.

Hoewel je bij de majors een groter percentage van je verkoop weggeeft, heb je meer mogelijkheden qua grote van de distributie, boekingsagenten, top producers en marketingbureaus. Dit bewijst dat de grote labels het budget hebben om toegang te krijgen tot eersteklas professionals.

label

Indie

Met een groot label heb je waarschijnlijk een aanspreekpunt maar met het snelle personeelsverloop bij de majors, kun je op een ochtend wakker worden en erachter komen dat deze er niet langer werkt en het hele label heeft geen interesse meer heeft. De indie-labels hebben vaker een meer persoonlijke benadering omdat hun team kleiner is. Zij kunnen jou helpen net zoals jouw muziek hen kan helpen. Zij krijgen vaak sterke relaties met hun selectie, wat betekent dat het een langlopend contract is, in tegenstelling tot de majors die artiesten extreem snel kunnen laten vallen.

Wat duidelijk is, is het grote verschil tussen indie en major labels. Het probleem met onafhankelijke labels is dat ze enorm in omvang, succes en geld kunnen variëren. Dit kan vaak een twijfel puntje zijn. Je moet de voor- en nadelen afwegen, maar ook kijken naar wat je wilt bereiken door bij een label te zitten. Als je de labels wilt geven wat ze willen, wat in essentie het geluid is dat op dit moment het meest ‘in’ is, dan is een belangrijk label geschikt. Maar als je je roots wilt behouden en een legitieme fanbase wilt opbouwen, dan is een onafhankelijke label meer geschikt voor jou.

Hoe kan je de aandacht van labels trekken?

Het is moeilijk om in contact te komen met labels, vooral omdat er zoveel artiesten dromen om bij een groot label te worden getekend.

Het geheim om bij een groot label te komen, is om niet te proberen een contract bij een groot label te krijgen. Artiesten gaan ervan uit dat hun muziek de reden is dat een groot label ze tekent, maar grote labels zoeken naar artiesten die een totaal plaatje leveren. Vanwege technologische vooruitgang is het onmogelijk voor een artiest om volledig te ontploffen vanwege het Spotify- of YouTube-algoritme, wat betekent dat labels op zoek zijn naar artiesten die al een fanbase hebben en nummers die maandelijks grote streams genereren. Labels zullen niet snel meer een risico nemen voor een artiest die alleen maar goede muziek heeft.

De belangrijkste labels hebben A&R-teams die voortdurend in Spotify-afspeellijsten scouten en op zoek zijn naar artiesten die aan het opkomen zijn en een loyale fanbase hebben die groot genoeg is om hun shows te verkopen. Maar soms kan je pech hebben en gemist worden door de A&R-vertegenwoordigers, dus dit kan je helpen op te vallen:

1. Zorg ervoor dat je muziek op blogs te horen is

A&R’s houden van nature van muziek, ze luisteren voortdurend muziek en lezen over de nieuwste bands/artiesten die de aandacht van de pers krijgen. Dus als jij op blogs wordt gezien, kan dit de eerste stap zijn om op de radar van de labels te komen. Om op blogs te verschijnen, kun je platforms zoals Submithub gebruiken. Of als je het budget hebt, overwegen een PR-campagne te nemen.

2. Zoek naar mensen op Linkedin die invloed hebben

De gemakkelijkste plaats om A&R’s van de grote labels te vinden, is Linkedin. Met de zoekfunctie kun je zoeken naar mensen op basis van het label waar ze werken en hun functie. Je kunt dan contact met ze maken en je Linkedin-status bijwerken met waardevolle informatie waarin ze geïnteresseerd zijn, waaronder  je muziek. We raden af ​​hen rechtstreeks op Linkedin te benaderen, omdat ze constant berichten krijgen op dit gebied. Een tip; wanneer je eenmaal bent verbonden met hen, ga naar hun profiel en klik op ‘Contactgegevens’. Het laat hun e-mailadres zien waar je persoonlijk contact met ze kan opnemen.

3. Vind de e-mailadressen van A&R’s

Nadat je Linkedin hebt gebruikt om de namen van de A&R’s bij elk label te vinden, kun je contact met ze maken. Er is maar een kleine kans dat ze je uitnodiging ook daadwerkelijk accepteren, dus wat is de volgende stap?

Je moet ze een e-mail sturen en hen laten kennismaken met je muziek. Het vinden van hun e-mailadres is bijna onmogelijk, maar een industrie-geheim is om een platform zoals Hunter.io te gebruiken, dit zal het internet doorzoeken voor e-mailadressen bij dat bedrijf, en het zal de formule kunnen vinden die wordt gebruikt voor de e-mail van het bedrijf adressen.

Wat voor soort deal moet ik tekenen?

  • Production deal

In plaats van rechtstreeks bij het label te tekenen, onderteken je een Production Deal. Hierbij teken je bij een specifieke producer die een overeenkomst heeft met het label om artiesten te helpen ontwikkelen. Dit soort deals zijn meer voor de ontwikkeling van een artiest, waardoor je een beter product kunt maken. Dit zal op termijn een grotere fanbase creëren. Klinkt goed toch? Het nadeel is hier wel dat in veel deals de producer 50 % van de royalties pakt. Lees daarom alles zorgvuldig en door en weeg af of het op lange termijn echt voordelig is.

  • Distribution deal

Deze deal spreekt voor zich. Er wordt van je verwacht dat je het volledig pakket klaarmaakt en dat het label het product vervolgens uitbrengt. Dit omvat alles van albums tot muziekvideo’s en deze gaan uit op de belangrijkste digitale kanalen van het label. Dit soort deals zijn fantastisch voor een artiest omdat het je product op plekken krijgt wat eerder niet mogelijk leek. Maar het label pakt hier ongeveer een percentage 25% van de inkomsten af.

  • Major label deal

Dit is het soort deal waar de meeste muzikanten van dromen en zien als de typische ‘deal’. In deze deal maakt het label een deel uit van jouw algemene ontwikkeling. Dit is het opnameproces, distributie en marketing en in de meeste gevallen zal het label alle uitgaven dekken. Deze soort deals kunnen zeer complex zijn en verschillen, maar meestal ontvangt de artiest ongeveer 15% van de inkomsten.

  • De 360 deal

Velen geloven dat dit de toekomst is van label deals, dit is de nieuwste en meest succesvolle deal die artiesten kunnen maken. Deze deal omvat alle aspecten van de ontwikkeling, het management, de touring en de merkgroei van artiesten in ruil voor een groot percentage van de inkomsten die op alle kanalen worden gegenereerd. Niet alleen de muziekverkoop. Het voordeel van deze deal is dat het label 100% aan jouw kant werkt en al hun contacten en tools gebruikt om je te laten groeien.

De 360 Deal wordt de go-to deal voor labels in 2019. Het biedt een service die de hele carrière van de artiest verzorgt. Hoewel de artiest alle steun en aandacht van het label krijgt, is er wat gedoe rond het idee. Veel mensen zien het als alleen echt winstgevend voor het label. Hoe dan ook, de 360-deal wordt steeds gebruikelijker.

Heb ik nou echt een deal bij een label nodig?

Grote platenmaatschappijen zijn natuurlijk bedrijven en doen er alles aan om winst te maken. Elk beetje hulp dat jij krijgt van een label, of dat nu een investering is in je muziek, merk of marketing, is om uiteindelijk winst te maken voor zichzelf. Dit brengt problemen met zich mee, omdat de artiest waarschijnlijk de controle over de rechten verliest, kan dit ook invloed op de creativiteit hebben, wat betekent dat je je comfortabel moet voelen als je ja zegt tegen een deal.

Het vinden van succes in muziek is een moeilijk iets, maar in dit digitale tijdperk zijn er een hoop tools die artiesten kunnen helpen bij het opnemen en promoten van hun eigen muziek. Dit maakt het ondertekenen van een deal in een vroeg stadium zinloos. Met mensen die steeds meer via Youtube of streaming naar muziek luisteren, is dit voor onafhankelijke artiesten steeds makkelijker zonder de hulp van een groot label. Pitching naar YouTubers, playlist-curators en editors van Spotify, geeft alle artiesten de kans om hun muziek te laten horen. Naast streaming is de groei van social media, met bijna de helft van de wereldbevolking, ook heel belangrijk hierin. Social media biedt onafhankelijke artiesten het potentieel om miljoenen mensen te bereiken. De grootste labels hebben de contacten, wat helpt, maar het is nog steeds 100%  haalbaar om als independent artiest aan de slag te gaan.

Conclusie

De muziek industrie verandert constant. Elke dag is er potentieel voor onafhankelijke artiesten om te groeien via nieuwe platformen. Misschien zal een label een streamingdienst uitbetalen, waardoor het vrijwel onmogelijk wordt voor onafhankelijke artiesten om door hen opgepikt te worden. Je weet nooit wat er zal gebeuren. Zorg er daarom voor dat je de nieuwste ontwikkelingen goed in de gaten blijft houden. Dit kan voor jou misschien het verschil maken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Koekje erbij?