Wat is een Limiter?

Een limiter is vergelijkbaar met een compressor doordat het het dynamische bereik van een signaal dat er doorheen gaat vermindert. Een compressor verlaagt het signaalniveau boven een bepaalde drempel, maar een limiter verhindert volledig dat een signaal een specifieke instelling overschrijdt. Het woord zegt het al, een limiet waar niets overheen kan gaan.

Normaal gesproken gebruik ik een heel subtiele limiter bij het opnemen van zang of gitaar. Je kunt deze zo instellen dat deze vasthoudt en voorkomt dat het signaal clipt en vervormt. Dit is een zeer nuttige manier om ervoor te zorgen dat jouw opnamesignaal niet ‘in het rood’ gaat.

In de meeste studio’s vindt je op dit moment specifieke limiters, zowel hardwareapparaten als plug-ins. Je hebt in je eigen home-studio of DAW waarschijnlijk meerdere limiter-plug-ins zitten. Een compressor kan ook als limiter worden gebruikt als je deze met bepaalde instellingen instelt.

limiter

De werking

De instelling van de ratio op een limiter is meestal ingesteld op 20: 1 of hoger, oplopend tot oneindig: 1 (∞: 1). Dit is het grootste verschil tussen een compressor en een limiter.

Sommige limiters bieden controle over attack- en release-tijden, die op dezelfde manier werken als op een compressor. De attacktijd is meestal erg snel ingesteld op een limiter, zo niet een instelling van nul seconden. Beide instellingen moeten zorgvuldig zijn geconfigureerd, omdat ze het geluid gemakkelijk kunnen beïnvloeden en kleuren en een hoorbaar ‘pompend effect’ kunnen veroorzaken. Hierbij  stijgt en daalt het signaal of het spoor als de limiter in werking treedt.

Limiters bevatten vaak ook knee-instellingen, net als de meeste compressoren. Een soft-knee instelling betekent dat de limiter een zachter effect op het signaal heeft. De overgang van onbeperkt naar gelimiteerd signaal zal soepeler verlopen. Hard-knee beperkende geluiden een beetje harder en is een beetje meer merkbaar.

In de studio

Over het algemeen worden limiters slechts gebruikt tijdens het opnemen en mixen, omdat compressors meestal worden gebruikt om de dynamiek van de audio te regelen. Maar ze kunnen worden gebruikt als ‘veiligheids’-apparaten in een audiochain, zoals ik eerder heb beschreven, om te voorkomen dat het signaal clipt of vervormt.

Als ik bijvoorbeeld een zanger zou opnemen die een vrij groot dynamisch bereik heeft (het verschil tussen de zachtste en de luidste delen), kan het soms moeilijk zijn om het opnameniveau precies op het mengpaneel of de voorversterker van de microfoon te krijgen.

Dus ik zou een limiter invoegen na de voorversterker van de microfoon om te helpen de erg luidste delen te vangen juist voordat het signaal in het rood gaat en vervormt. Maar deze techniek zou alleen als laatste redmiddel moeten gelden. Ik zou eerst proberen om een ​​beter opnamesignaal bij de bron te krijgen, hetzij door het versterkingsniveau op het bureau / de voorversterker lager te zetten, een andere microfoon te gebruiken, of door met de zanger te werken op hun microfoontechniek (zoals van de microfoon af bewegen als ze luid zingen, en dan dichterbij komen als het geluid zacht zingt).

Als je tijdens het opnemen of mixen een compressor op een track hebt gebruikt en je merkt dat er nog steeds een of twee signaalpieken doorkomen, is het een optie om een ​​limiter achter de compressor te plaatsen om deze pieken te vangen. Nogmaals, het is een andere manier om audio te beperken en ervoor te zorgen dat niets mag pieken en vervormen in de opname.

Mastering

Een audio-limiter wordt meestal gebruikt in de mastering-fase van een record. Hierbij zal de limiter de laatste plugin zijn die jij gebruikt. De verhouding is vastgesteld op ∞: 1. Dit betekent dat zodra het signaal het opgegeven plafondniveau bereikt, het niet hoger kan. Dit staat ook bekend als ‘brick wall limiting’.

Een mastering engineer zal een limiter gebruiken om het algehele niveau van een voltooide track of album te verhogen en om zoveel mogelijk volume eruit te persen. Maar het is belangrijk om erop te wijzen dat de kwaliteiten van het geluid niet beïnvloed zullen raken. Het enige verschil is de waargenomen luidheid van de track die zal horen.

Zoals ik eerder heb beschreven, kan een limiter in veel verschillende situaties in je studio van pas komen. Vooral als een manier om te voorkomen dat je opnames of mixen mogelijk zullen gaan clippen en vervormen. Het is van groot belang dat je dit vermijdt als je wil dat jouw muziekproducties schoon, helder en professioneel klinken.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *