Modulation

Wat is Modulation?

Modulation zou beschreven kunnen zijn als het veranderen van een aspect of eigenschap van een geluid. Maar die algemene definitie verwijst alleen naar de verschillende manieren waarop modulatie kan zijn toegepast in de audiowereld.

Op technisch niveau kan modulatie vaak gebruikt zijn om een signaal te coderen voor verzending of conversie. Amplitudemodulatie en frequentiemodulatie vormen de basis van traditionele AM- en FM-radiotransmissies. In dat geval coderend voor een draaggolf voor het verzenden van het audiosignaal. Bij een digitale opname is amplitudemodulatie opnieuw gebruikt als onderdeel van het analoog-naar-digitaal conversieproces en Pulscodemodulatie-a.k.a. PCM-wordt gebruikt om een digitale pulsgolf te coderen met een beschrijving van het audiosignaal. Nog steeds onder de motorkap is Frequency Modulation het onderliggende proces dat nieuwe boventoonstructuren genereert in FM Synthesis. Het doel hier is muzikale geluiden en geluidseffecten te creëren in instrumenten. Zoals de klassieke DX7-synthesizer en de vele virtuele instrumenten die die techniek gebruiken voor het maken van geluid.

Modulation

Verschillende soorten Modulatie

Bij opnemen en mixen maakt modulatie integraal deel uit van een aantal van de meest voorkomende effecten. Hieronder vallen chorus, flanging en phase. En als het gaat om synthesizers en samplers, zijn veel verschillende soorten modulatie gebruikt. Hierdoor kan je de toon van het geluid beïnvloeden. Laten we een paar van die modulation soorten eens bekijken.

FX Modulation

Waarschijnlijk het meest gebruikelijke en vertrouwde gebruik van modulatie in de opnamestudio is de periodieke modulatie. Deze is verantwoordelijk voor het wervelende, verschuivende aspect van de meest voorkomende op vertragingen gebaseerde effecten. Chorus en Flanging maken gebruik van zeer korte vertragingstijden, zo kan je beweging en interesse aan audiosignalen toe te voegen. Phasing gebruikt een vergelijkbare benadering. Alle zijn afhankelijk van periodieke modulatie van een subsonische oscillator – een laagfrequente oscillator of LFO – om hun klassieke effecten te creëren.

In het geval van Chorusing en Flanging is een audiosignaal gekopieerd en vertraagd met een paar milliseconden (≤10ms voor flanging, ~ 15-25ms voor chorus) en de vertraagde kopie is dan opnieuw gecombineerd met het originele signaal. Dit creëert een kamfiltereffect – smalle pieken en dalen in de frequentierespons van de gecombineerde signalen – die de toon op subtiele manieren verandert, wat extra rijkdom toevoegt. De specifieke frequenties die zijn beïnvloed, zijn afhankelijk van de gebruikte vertragingstijd.

Voor het klassieke effect is de LFO ingesteld om de vertragingstijd te moduleren – aangezien de vertragingstijd die periodiek verandert, verschillende frequenties periodiek beïnvloeden, waardoor veranderende, verschuivende toonvariaties zijn gecreëerd, die beweging en interesse toevoegen aan een anders statisch effect. De kortere gemoduleerde vertragingstijden van Flanging-samen met een beetje feedback-produceren een scherper effect, terwijl Chorusing een subtielere extra rijkdom biedt. Afhankelijk van de modulatie Rate – de frequentie van de LFO – variëren de modulatie-effecten van een langzame, subtiel verschuivende toon.

Modulation in Sounddesign

Naast de periodieke LFO-modulatie die is gebruikt in traditionele vertragingseffecten, kan modulatie ook gebruikt zijn voor effecten die meer ingrijpende toonveranderingen creëren. Een dergelijk effect is een ringmodulator. Hier is amplitudemodulatie toegepast, maar in plaats van de subsone modulatiesnelheden van LFO-mod is de modulatiesnelheid hier boven 20 Hz. Terwijl modulatiesnelheden onder 20 Hz periodieke tonale verschuivingen creëren (zoals bij chorusing, et al), genereert het gebruik van hogere modulatie-rates nieuwe boventonen, waarbij geluiden worden gecreëerd met nieuwe en interessante timbres. In het geval van ringmodulatie produceert dit meestal clangoureuze tonen, die verder kunnen worden gevormd met extra besturingsmodulaties, voor creatieve geluidsproductie en effecten.

Zoals ik hierboven al zei, is een andere toepassing van modulatie om nieuwe boventoonstructuren te creëren het gebruik van frequentiemodulatie in FM-synthese. Daar zijn paren oscillatoren in frequentie gemoduleerd – de specifieke verhouding tussen hun (≥20 Hz) frequenties bepaalt de specifieke boventonen die zijn gegenereerd. Verschillende paren worden gecombineerd om rijke tonen te creëren, die opnieuw verder worden gemoduleerd om die tonen vorm te geven in speelbare muziekinstrumenten of effecten.

 

 

 

 

 

 

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Producer cursussen Nederland muziek 1920x500 3
Producer-cursussen-Nederland-muziek-1920x500-3.png
[theme-my-login action="register"]
Nog geen account?