Reggaeton: Wat zijn de belangrijkste elementen?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Reggaeton: Wat zijn de belangrijkste elementen?

De opkomst van Reggaeton

Al een hele lange tijd populair in de Latijns-Amerikaanse wereld, maar niet zo populair buiten die markt – tot de vroege jaren 2000 – Dancehall werd populair, en het Latin-Pop-equivalent kwam niet ver achter. Artiesten als Daddy Yankee en Don Omar raakte de Amerikaanse markt en maakten Reggaeton een groot iets. Tegen het einde van de jaren 2000 verdween Reggaeton terug naar de Latijns-Amerikaanse markt. Maar nu, is Reggaeton terug en overgestoken naar de pop markt en is het populairder dan ooit met nummers waaronder:

Maar wat maakt een goede Reggaeton track en hoe zit dit in elkaar?

Elementen

1. Ritme

Ritme is alles. Latijnse muziek (in het algemeen) is afhankelijk van de drums. Mix de kick en snare altijd heel erg vooran in de mix. Drums zijn voor Reggaeton zoals gitaren voor Metal en piano voor Ballads zijn. Ze moeten meestal zo luid mogelijk of zelfs luider in de mix zitten dan de zang, drums zijn meestal het meest dominante element in een mix. Daarnaast zijn er vaak nog meerdere percussie-elementen aanwezig: toms, shakers, enz. Deze elementen moeten ook op dezelfde manier behandeld worden als de primaire drums, of misschien net iets lager, zelfs als het de mix een beetje hard of druk maakt.

De kicks en snare hebben de neiging om veel frequentiebereik te bezitten. In de dance muziek zouden we normaal gesproken de drums zo mixen om plaats te maken voor een baslijn, zang en lead synthesizer. In Reggaeton werkt het meestal beter om de extra boventonen te behouden. Het hebben van een vol drumgeluid is 1 van de belangrijkste elementen.

Veel van de drumloops en samples die producers tegenwoordig gebruiken klinken erg goed. Ik denk meestal aan de drums als middelpunt en ik mix er omheen. Met deze aanpak is er niet veel behoefte aan processing en het komt vrij vaak voor dat er helemaal geen processing op de drums heb. De enige uitzondering is dat de Reggaeton-drums een typische “doffe” klank hebben die afkomstig zijn van een verlengde transients. Als de drums deze kwaliteit niet hebben, kan het soms dat drums kunnen profiteren van gebruik van zachte clipping.

We moeten bij Reggaeton wel onthouden dat bijna elk ander element een ritmische structuur zal hebben. Pluck synths,  gitaren, enz. zijn meestal daar om het ritme te ondersteunen, net zoals ze er zijn om een ​​melodische structuur te ondersteunen. Besteed hier veel aandacht aan.

2. Zang

De vocalen in Reggaeton zijn erg interessant naar mijn mening. Sommige vocalisten hebben een hele gepolijste toon in hun producties, waaronder J Balvin en Becky G. Andere zangers hebben een bijna lo-fi geluid in veel van hun hits zoals Ozuna. Met betrekking tot Ozuna, in het bijzonder, weet ik dat veel van zijn nummer geproduceerd zijn voordat hij populair werd en in slaapkamerstudio’s op minder dure apparatuur werden gedaan. Balvin en Becky G hebben al een tijdje langer deel uitgemaakt van de muziek wereld.

Auto-Tune is ook een belangrijk element van het bekende Reggaeton-geluid. De tuning is over het algemeen vrij duidelijk aanwezig in het geluid, net als bij Dancehall in het midden van de jaren 2000 en Hip Hop van nu. Elke artiest heeft zijn eigen mate en manier van autotune gebruik qua hoeveelheden, maar bijna alle artiesten geven de voorkeur aan de <20 ms-bereik. Er zijn ook artiesten die Melodyne gebruiken om de noten over het algemeen op de juiste plaats te zetten en Autotune meer voor de sound gebruiken (T-Pain).

3. Lage frequenties

Het lage frequentie gebied in Reggaeton zou eigenlijk niet al te lastig moeten zijn. De meeste Reggaeton kicks zijn niet super subby, en de meeste bassen bevatten voornamelijk sub. Ik vind dat hier de bas het beste werkt als het de kick ondersteunt en in tegenstelling tot dance muziek, vind ik dat te veel sidechain de muziek geen goed doet. Soms zal een beetje distortion aan de bas helpen bij het samensmelten met de kick.

Maar net als dance muziek hou ik wel van een beetje sidechain. Als je de release tijd op een compressor precies goed weet te krijgen, zodat de kick bijna al de lage frequenties aan de bas geeft, creëer je een heel mooi samenhangend gevoel en helderheid.

reggaeton

(Links: Nicky Jam, Rechts: J. Balvin, nummer “X”)

4. Instrumenten als ritmische elementen gebruiken

Zoals ik eerder al zei, is het erg belangrijk om de ritmische elementen van het arrangement te herkennen. Dit geldt voor o.a. plucks en gitaren. Dit is een belangrijk verschil tussen Reggaeton en vele andere genres. In Rock, Pop en Hip-Hop gebruiken we vaak en compressor om op dit soort elementen de transiënten te onderdrukken. Hierdoor kan je het element uit de weg van de drums en zang halen maar wel met behoud van zijn muzikale functie. In Reggaeton draagt letterlijk elk element mee aan het ritme. Vaak wordt hiervoor een transient designer gebruikt, je kan hiermee de attack opschroeven en synths en plucks als percussie laten klinken.

5. Adlibs en background vocals

Tegenwoordig is het in de mode is om creatief te worden met vocale effecten op de achtergrond. Over het algemeen worden adlibs gebruikt om een gevoel van diepte te creëren door gebruik te maken van Reverb en Delay. Ook is het tof om met andere creatieve effecten te experimenteren waaronder distortion, filtering, modulation, formant shifting.

Wanneer ik bijvoorbeeld achtergrond vocals mix, gebruik ik vaak lichte distortion, telefoon effect door middel van EQ en veel Reverb. Iets wat naar mijn idee als werkt en tof klinkt. Ook al wordt dit natuurlijk al veel gedaan en gebruikt door andere producers, is het daarom goed om altijd op zoek te blijven gaan naar nieuwere en unieke manieren van mixen. 

6. Het afmaken

Als het gaat om het afmaken van de mix, zet ik het volume van mijn monitoren lager en luister ik of er iets voller moet worden of dat er bepaalde elementen nog niet genoeg uitspringen (of juist teveel). Als dat het geval is, kan ik dit met een EQ op het bepaalde element fixen. In de meeste gevallen voeg ik nog wat top-end en midrange toe aan de complete track.

Reggaeton is meestal vol met heldere en hoge frequenties (zoals EDM). Ik merk vaak dat een beetje meer top-end dan Hip-Hop of Pop, vaak goed werkt. Qua compressie op de mixbus wil ik het geluid meestal zo punchy en dynamisch mogelijk hebben, subtiel gebruik hiervan kan het nummer een beetje body geven. Als dit vervolgens allemaal gebeurd is, en je tevreden met je nummer bent, dan ga je nummer masteren of je besteed dit uit aan een master engineer.

 

Mocht je willen weten hoe de producers van het nummer “Despacito” deze track in elkaar hebben gezet en welke elementen ze gebruikt hebben, kan je deze hieronder bekijken!

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Koekje erbij?