Royalties

Wat zijn royalties?

Muziek royalties zijn betalingen die gaan naar artiesten, songwriters, componisten, uitgevers en andere auteursrechthebbenden voor het recht om hun intellectuele eigendom te gebruiken. Er zijn Amerikaanse auteursrechtwetten die kunstenaars deze exclusieve rechten op hun werk geven.

Royalties worden ook gegenereerd voor verschillende soorten licenties en gebruik. De soorten royalties voor muziek omvatten mechanische, publieke uitvoering, synchronisatie en printmuziek. De muziekindustrie vertrouwt op deze royalty’s als een primaire vorm van betaling aan muzikanten. Bovendien bepalen contracten muziekverdelingsovereenkomsten tussen de maker en de distributeur.

royalties

Verschillende soorten royalties

Er zijn vier verschillende soorten royalty’s voor muziek. Elk muziek royalty-type heeft ook afzonderlijke en verschillende auteursrechten. De vier bronnen van royalty-inkomsten in de muziekindustrie zijn:

1. MECHANISCHE ROYALTIES

Royalty’s gegenereerd voor de fysieke of digitale reproductie en distributie van auteursrechtelijk beschermde werken. Dit geldt voor alle muziekformaten zoals vinyl, CD, cassette, digitale downloads en streamingdiensten. Een platenlabel betaalt bijvoorbeeld een mechanische royalty aan een songwriter elke keer dat ze op een cd van hun muziek drukken.

2. ROYALTIES VAN PUBLIEKE PRESTATIES

Royalty’s gegenereerd voor auteursrechtelijk beschermde werken uitgevoerd, opgenomen, gespeeld of gestreamd in het openbaar. Dit omvat radio, televisie, bars, restaurants, clubs, live-concerten, muziekstreamingservices en overal waar de muziek in het openbaar wordt afgespeeld.

Prestatierechten Organisaties bekend als PRO’s verzamelen vaak prestatie-royalty’s. PRO-organisaties zoals ASCAP, BMI en SESAC onderhandelen over licenties voor openbare uitvoeringen en volgen hun gebruik. Ze verzamelen en verdelen ook de royalty’s die aan de rechthebbenden zijn gegenereerd.

3. SYNCHRONISATIE ROYALTIES (SYNC)

Royalty’s gegenereerd voor auteursrechtelijk beschermde muziek gekoppeld aan of ‘gesynchroniseerd’ met visuele media. Sync-licenties bieden het recht om auteursrechtelijk beschermde muziek te gebruiken in films, televisie, commercials, videogames, online streaming, advertenties en elk ander type visuele media.

Bovendien omvat een synchronisatielicentie niet het recht om een bestaande opname met audiovisuele media te gebruiken. Een licentiehouder heeft ook een hoofdgebruikslicentie nodig voordat auteursrechtelijk beschermde muziek met een nieuw audiovisueel project kan worden gebruikt. Dit is een overeenkomst tussen de eigenaar van de masteropname, zoals een platenlabel en de persoon die toestemming vraagt om de opname te gebruiken. Elk gebruik van beschermde muziek in een audiovisueel project, of het nu een volledig nummer of een kort voorbeeld is, vereist zowel een hoofdlicentie als een synchronisatielicentie. Je hebt bijvoorbeeld zowel een sync- als een hoofdovereenkomst nodig voordat je de laatste Jauz-track synchroniseert met je wakeboardvideo op YouTube.

4. PRINT MUZIEK ROYALTIES

Royalties afdrukken is de minst gebruikelijke betaalmethode die een auteursrechthebbende ontvangt. Dit type royalty is van toepassing op auteursrechtelijk beschermde muziek die is getranscribeerd naar een gedrukt stuk zoals bladmuziek en vervolgens is gedistribueerd. Bovendien zijn deze vergoedingen vaak uitbetaald aan de houder van het auteursrecht op basis van het aantal kopieën dat van het afgedrukte stuk is gemaakt.

Hoe werken Royalties?

Royalties en auteursrechten zijn een complex onderwerp. Hieronder staan de basisrechten en het gebruik van muzikale composities.

Er zijn twee kanten van muziekauteursrechten: masterrechten en publicatierechten.

Masterrechten behoren toe aan de eigenaar van een master geluidsopname. Een masteropname is een originele song of geluid dat wordt gebruikt voor reproductie en distributie. Masterrechten behoren meestal tot de artiest (en), het platenlabel, de opnamestudio of een andere partij die de opname heeft gefinancierd.

Publicatierechten behoren toe aan de eigenaar van de daadwerkelijke muzieksamenstelling. De publicatiezijde van muziek verwijst naar de noten, melodieën, akkoorden, ritmes, songteksten en andere originele muziek.

Wie ontvangen deze royalties?

De volgende rollen ontvangen of verdelen muziek royalty’s voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde muziek.

1. SONGWRITERS

Songwriters zijn degenen die zowel de muziek als de tekst van een liedje schrijven. Ze ontvangen een mechanisch, prestatie- of sync-royalty, afhankelijk van het gebruik van hun opnames.

2. UITGEVERS/PUBLISHERS

De uitgever is de persoon of het bedrijf die ervoor moet zorgen dat auteursrechthouders betalingen ontvangen voor het gebruik van hun muziek. Een muziekuitgever krijgt bijvoorbeeld het copyright van de songwriter in ruil voor royalty-privileges. Ze geven ook licenties af voor het gebruik van muziek die ze vertegenwoordigen, evenals licentiekosten. Deze kosten worden verdeeld tussen de uitgever en de songwriter.

3. LABELS

Platenlabels zijn verantwoordelijk voor het marketen en distribueren van opnamen van een artiest. Over het algemeen geven ze contracten uit waarmee ze opnamen kunnen exploiteren in ruil voor royaltybetalingen gedurende een bepaalde periode. Ze hebben ook vaak de hoofdrechten op een opgenomen nummer, maar niet de publicatierechten. Bovendien genereren platenlabels royalty-inkomsten uit mechanische en prestatieafhankelijke royalty’s. De artist ontvangt vervolgens een percentage van deze royalty’s.

Wil jij weten hoe dit voor producers zit? Dan raad ik je aan de volgende video hieronder te bekijken.

 

 

 

 

 

 

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Producer cursussen Nederland muziek 1920x500 3
Producer-cursussen-Nederland-muziek-1920x500-3.png
[theme-my-login action="register"]
Nog geen account?